Saturday, August 13, 2011

SeniBina from My Personal view.

Assalamualaikum, ini adalah definasi Senibina pada pandangan saya sendiri. Secara umumnya senibina di definasikan sebagai gabungan sains dan seni (cuba tengok kat ayat tu Seni + Bina), yang mebentuk kepada penciptaan sesuatu struktur atau bangunan yang memberikan pelbagai kemudahan serta keselesaan kepada manusia.


Planet-planet senibina


 " Saya mendefinasikan senibina sebagai sebuah kehidupan. Senibina ini adalah penciptaan kepada benda hidup untuk di kongsi bersama dan dihargai dengan keunikan seni yang terdapat pada penciptaannya. Contoh senibina yang kita dapat lihat, tuhan mencipta planet seperti Utarid, Zuhrah, Bumi, Marikh, Musytari, Uranus, Neptun, Pluto dan sebagainya. Tidak juga lupa Matahari, planet terbesar yang terdapat di alam semesta cipta-Nya yang maha agong. Di setiap planet ini mempunyai pelbagai keistimewaan tersendiri untuk makhlukhnya. Matahari adalah sumber paling utama untuk kehidupan di bumi. Bulan pula memainkan peranan sebagai kawalan air pasang surut serta monsun utara dan selatan. Bumi pula di mana pelabagai benda hidup berkongsi  habitat dan tinggal bersama dan saling bergantungan sesama sendiri. Di bumi pula terdapat 3 lapisan garisan iaitu garisan khatulistiwa, artik dan antartik. Disetiap garisan ini pula mewakili Senibina yang berbeza bagi menyesuaikan penciptaanya dengan keadaan sekeliling dan keselesaannya. Contohnya di kawasan gurun terciptanya pyramid yang dibangunkan menggunakan sumber bahan di sekitar kawasan gurun itu sahaja bagi memberikan tempat tinggal untuk penduduknya. Contoh lain pula senibina yang terdapat di kawasn artik ialah igloo (rumah salji) yang dibina sebagai tempat tinggal bagi menyesuaikan dengan keadaan sekililingny. Ingin saya tambah juga contoh lain Senibina adalah seperti di india 'Rock-cut architecture' di mana gua-gua batu dipotong dijadikan sebagai tempat tinggal serta memberikan pelbagai kemudahan serta keselesaan kepada penduduk setempat. Sesuatu senibina yang menjadikan ianya lebih unik dan dihargaai adalah apabila ia dicipta menggunaka bahan sekelilingnya tanpa menjejaskan keaadan asal sesuatu kawasan itu. Secara kasarnya senibina adalah kehidupan yang dicipta untuk memberikan keselesaan dengan keadaan sekeliling dan memberikan fungsi yang dapat dimaanfaatkan."


Senibina Pyramid

Senibina Igloo

Rock-Cut Architecture


P/s: The word "Architecture is Life", It reminds me of a poem;


Sonnet 18 Shall I compare thee to a Summer's day?


Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm'd;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature's changing course untrimm'd;
But thy eternal summer shall not fade
Nor lose possession of that fair thou owest;
Nor shall Death brag thou wander'st in his shade,
When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this and this gives life to thee.


The poem give the same meaning towards my point of view on architecture, as long man can live and eye can still blinking and nose gasping for air the Architecture will never fade.

No comments:

Post a Comment