Thursday, August 11, 2011

Ada apa dengan Architecture.

Assalamualaikum, seiring masa berlalu zaman beredar, banyak persoalan bermain dikepala, orang disekeliling sering mempersoalkan kenapa eh amek architecture. Sekarang officially jawapan kepada sesiapa yang bertanya (lepas ni leh je sape tanya x payah nak terang panjang lebar bagi blog dah de jawapan dia). Kenapa architecture? Ingat lagi waktu dulu-dulu ketika sekolah rendah saya di hantar ke kelas melukis. Kelas lukisan pada setiap hari sabtu jam 3petang sampai lah 4.30 petang. Pasal sejarah kelas lukisan ini bermulanya dari ibu saya sendiri Pn. Zaini Bt. Baba.

Ini adalah cerita sejarah kelas Lukisan saya;

    "Waktu dia muda-muda dulu zaman sekolah menengah beliau, beliau mengambil mata pelajaran seni lukis, ketika kelas lukisan pertama beliau, cikgu menyuruh anak muridnya melukis sebarang objek disekitarnya. Ibu saya ternampak longgokan batu, lalu beliau melukis gambaran batu tersebut, kemudian menunjukkan kepada cikgu saya. Cikgu tersebut kemudian mempersoalkan gambar yang dilukis, ibu saya dengan bangganya ketika itu menytakan itu adalah batu yang dilukis dari kedudukan beliau dari celah-celah tingkap. Kemudian cikgu tersebut mentertawakan lukisan tersebut serta memberitahu lukisan tersebut seaakan-akan budak tadika yang lukis, apalagi ibu saya pun lari beredar dari kelas tersebut dan hari kemudiannya beliau tidak pernah memasuki kelas tersebut lagi. Kesimpulan dari cerita ini ibu saya ingin kesemua anak-anaknya mengambil kelas lukisan supaya semua anaknya pandai melukis. Dari abang saya hinggalah adek saya yang bongso kini mengambil kelas lukisan."

Ok sambungan dari kenapa architecture? Hah kalo amek kelas lukisan tu memang ternyta nampak lah lukisan tu lawa la sikit daripada orang lain, Sejak dari sekolah rendah kalo ade lukisan nurel dinding sekolah ke  pertandingan melukis ke, memang cikgu akan meletakkan nama saya. Sejak dari tu lah terdetiknya hati ingin menjadi pelukis. Maklumlah budak lagi ingatkan melukis sikit macam tu dah leh wat kerja terus untuk masa hadapan. Kemudian setelah meningkat dewasa sedikit ke sekolah menegah kebangsaan saya pula berubah cita-cita untuk menjadi interior designer lak, sebab bila orng tanya nak jadi ape x kan nak jawab pelukis je macam x glamour, pastu timbulnya perkataan interior designer yang diberitahu oleh ibu saya ( masa tu mak cakap interior design tu macam pelukis gak so percaya je ar). Jadi setiap kali orang tanya jawapannya Interior Designer.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment